Sukujuhla 2021

Mäntsän suvun muistomerkille veivät jo edellisenä iltana kukkatervehdyksen Marja Valtee, Pekka Vanhanen ja Markku Peltola. Muistomerkki sijaitsee Koskelanlammen rannalla Mäntässä.
Sukujuhla järjestettiin tiukkojen rajoitusten ja kirjallisen järjestämissuunnitelman mukaisesti. Tunnelma oli kuitenkin leppoisa.
Sääntömääräisen sukukokouksen puheenjohtajana toimi Pekka Vanhanen ja sihteerinä Satu Kopra.
Sukuseuran hallitukseen valittiin uutena jäsenenä Annikki Harjumäki. Marja Valtee jatkaa hallituksen jäsenenä.
Pitkäaikainen sukuseuran toiminnantarkastaja Tuomo Riihonen ja Anri Riihonen tutkimassa Orpana-lehden Mäntän teemanumeroa, jossa on useita Aarno Raittilan kirjoittamia artikkeleita.
Sukuseuran myyntituotteet kävivät hyvin kaupaksi. Tuotteita voi tilata Markku Peltolalta.
Sukujuhlan aluksi Aarno Raittila kertoi Mäntsän suvun vaiheista ja oletetusta talonpaikasta Uskilan kylässä nykyisen Haukilan kartanon mailla sekä Mäntsän tilan synnystä Keuruskosken rannalle. Hän valotti myös geneettisen sukututkimuksen edistymistä ja laajenemista suvun varhaishistorian selvittämisen tukena.
Rajoituksista johtuen sukujuhlan ohjelma painottui tällä kertaa erityisesti asiaohjelmaan. Ennen juhlaesitelmää Pekka Vanhanen soitti Toni Edelmannin sävellyksen Soi laulu hiljaa ja lausui Einari Vuorelan runon Vävy.
Dosentti, taidehistorioitsija Leena Valkeapää piti juhlaesitelmän Ritvalan Helkajuhlista, pienen maalaiskylän erikoisesta, ikivanhasta edelleen jatkuvasta helluntaiperinteestä. Hän havainnollisti esitystään laulamalla otteen helkavirrestä
Lankkuan sukuseuran puheenjohtaja Jyrki Ahola toi tervehdyksensä sukujuhlaan
Sukuseuran seudulla asuva jäsen Jouko Laine ohjeisti vierailua Haukilan kartanoon. Jouko ja Riitta Laine olivat myös huolehtineet juhlasalin pöytien koristelusta pihlajanmarjatertuilla.
Haukilan kartanossa Uskilan kylässä tilan omistaja Axel Holmberg kertoi tilan historiasta ja nykytilanteesta. Mäntsän tila on sijainnut Haukilan kartanon mailla.
Haukilan kartanon maisemia

Sukujuhla 4.9.2021 Sääksmäen Ritvalan nuorisoseurantalolla.